Pages

Powered By Blogger

30.5.09

Pusingan kipas berdiri di Hujung penjuru

Sudah kesekelian lamanya pena-pena petak tidak menari diruangan yg terkadangkala boleh melepaskan kesengsaraan ini. Bila difikir kembali, masa-masa yg terluang dan idea tiba-tiba datang boleh menyingkap sesuatu yg sukar dimengertikan.
Dengan bertemankan secawan vico, dompet rukuk gulung ditepi, terpandang kiri dan kanan mencari-cari suatu suasana yg bisa membangkitkan idea-idea untuk dimunafaatkan. Diri terkadang rasa lesu untuk menyaingi fikiran-fikiran. Dalam keterpaksaan ingin membiasakan, maseh lagi tenang tanpa ada sekelumit bait-bait resah yg akan menggugat pola hati, perjuangan harus diteruskan. Walaupon dihadapan tak nampak, namun berada dilandasan yang betul, meyakinkan pasti akan bertemu juga pengharapan dan sebuah penantian tersebut.
Guru dan pelajaran adalah yg terbaik untuk dimunafaatkan. Terima kaseh yang mendengar suara hati dan mengajarkan. bagaimana seorang insan yang ingin menjadi dewasa dan bermatangkan keyakinan.Usah pandang jaoh, katanya, ambil dan berpegang serta mengamalkan pasti akhlak2 manusia sejati akan datang pabila kita mengurusi.Jiwa jadi tenang dengan anugerah-anugerah yg kita sendiri usahakan.
Seteguk air ingin turun ke kerongkong, perlahan terus bertali arus dengan usapan-usapan nafas yg menghembur. Pergerakan yg berseri, ungkapan yg lancar dan sentuhan tangan yg lembut bisa membahagiakan gelap malam untuk bertemu fajar di awal pertemuan.Sang mentari muncul sedikit demi sedikit tanda kagum akan amanat yg difikirkan. kami tak sanggop namun kami akan terus mendekatkan untuk sekujur tubuh yang bakal dimandikan, dan akan terus segar hingga segalanya bermula kembali. Itu janji kami.
Menahan diri, menaikkan aroma harum segar Haq yg diberikan. Inilah sebaik perhentian.Perhentian yg menukarkan kasturi dan sungai-sungai yg dialirkan.Bisa tersenyum jika tahu apa yg difikirkan dan al furqan akan sampai sekejap lagi bagi mendewasakan anak-anak yg mencari suatu ruang. Siapa yg bermula pasti terus berlari berdiri hingga sampai ke langit yg ketujuh. teruskan..

Powered By Blogger